Undervisningsmiljøvurdering

Mejrup Skole har lavet en undervisningsmiljøvurdering i skoleåret 2022/2023.

Vi spørger eleverne

Ifølge Undervisningsmiljøloven skal skolen sørge for, at der udarbejdes en undervisningsmiljøvurdering af det fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø.

Undervisningsmiljøvurderingen beskriver, hvordan elevernes undervisningsmiljø er på vores skole, og hvordan vi vil arbejde med at forbedre undervisningsmiljøet.

Undervisningsmiljøvurderingen består af fire faser:

1. Kortlægning af undervisningsmiljøet
  2. Vurdering af resultaterne fra kortlægningen
  3. En handlingsplan til forbedring af undervisningsmiljøet
  4. Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen

Kortlægning af undervisningsmiljøet

Det psykiske undervisningsmiljø på skolen er kortlagt via Den Nationale Trivselsmåling, og det fysiske og æstetiske undervisningsmiljø er kortlagt via spørgeskemaundersøgelsen ”Undervisningsmiljøvurderingen”. Begge undersøgelser har eleverne besvaret i januar-marts 2023.

Sådan vurderede vi kortlægningens resultater (Hvordan gjorde vi, og hvem deltog i vurderingen?).

Elevrådet, AKT-lærer, AMR, TR, medarbejderrepræsentant har gennemgået datamaterialet i fællesskab. Gruppen har efterfølgende udvalgt forskellige resultaterne.

På skolen har 94,7 % af alle elever på tværs af årgangene besvaret undervisningsmiljøvurderingen. At det ikke er 100 % skyldes forskellige former for fravær på de dage, hvor besvarelserne er lavet.
Når besvarelsesprocenten er så høj, vurderer vi, at resultaterne er meget retvisende.

• Generelt er der god tilfredshed med indeklimaet på skolen.
  • 67,4 % af eleverne på tværs af årgange er enige eller helt enige i, at der er toiletter nok på skolen.
  • 83,6 % af eleverne på tværs af årgange svarer, at de er tilfredse med lyset i deres klasse.
  • 67,7 % af elever på 4-9 årgang synes godt om stederne til gruppearbejde.
  • 81,0 % af eleverne i bh.kl.-3 årgang synes, at der er gode udeområder på skolen.

• På tværs af årgange oplever 68,5 % af eleverne, at de en gang i mellem bliver forstyrret af larm i timerne
  • På 4-9 årgang er 51,2 % af eleverne ikke tilfredse med temperaturen i klasselokalerne

Skolens ledelse har sammen med bestyrelsen gennemgået resultaterne af undervisningsmiljøvurderingen. Der er generelt god tilfredshed med resultaterne, men også stor opmærksomhed særligt på udfordringerne med larm i klasserne.

• Vi er i løbende dialog med firmaet, der styrer temperatur og udluftning i klasserne, i forhold til at få alt indstillet bedst muligt.
  • Særligt på mellemtrinnet og i udskolingen arbejder vi med klasseledelse og undervisningssituationen herunder:
    • Opstarten af timen
    • Underviserens autoritet
    • Gruppearbejdssituationerne
    • Teamsamarbejdet omkring klasserne

Særligt omkring teamsamarbejdet vil vi på sigt arbejde med en ny måde at fagfordele og organisere teamene på, så det bliver lettere for lærerne omkring de enkelte klasser at mødes.