Principper

Principperne er udarbejdet af bestyrelsen.

Formål

Elever kan indfri undervisningspligten på andre måder end ved traditionel skolegang.

Mål

Elever på 7.-9. klassetrin kan opfylde sin undervisningspligt ved:

  • Deltagelse i fag inden for folkeskolens fagrække i den kommunale ungdomsskole. 
  • Deltagelse i kommunal eller statslig støttet musikskole eller ved eliteidrætsudøvelse i en idrætsforening.

Skolens ansvar
Skolens leder kan tillade, at en elev opfylder sin undervisningspligt ved deltagelse i kommunal ungdomsskole, musikskole eller eliteidrætsudøvelse. 
Tilladelse forudsætter, at det vurderes, at elevens samlede udbytte af undervisningen ikke reduceres og er som udgangspunkt i en tidsbegrænset periode.   
Ved vurdering af en konkret elevs fritagelse til eliteidræt eller musikskole indgår elevens sportslige/musiske niveau.
Skolen/skolens leder foretager i samarbejde med elevens lærere og forældre løbende evaluering af, om det ønskede samlede undervisningsudbytte opnås. 

Forældres ansvar
Forældrene evaluerer i samarbejde med skolen elevens udvikling og samlede undervisningsudbytte.


Reference
Bekendtgørelse af lov om folkeskolen, LBK nr. 1396 af 05/10/2022 §33 stk. 9.

Vedtaget af Skolebestyrelsen: 23.10.2024

At kunne læse dansk er en uhyre vigtig forudsætning for at kunne begå sig i samfundet og i den fortsatte skolegang og uddannelse. Læseindlæring og læseudvikling er derfor et fælles anliggende mellem skole og hjem. Vi forventer således, at hjemmet er en aktiv medspiller i udviklingen af læseprocessen – dels ved at læse med børnene – dels ved at animere og opmuntre børnene til at læse gennem hele skoleforløbet. Daglig læsetræning bør derfor forekomme i hjemmet gennem hele skoleforløbet. Formålet med hjemmearbejde er en træning og rutinering i det allerede indlærte.

Om hjemmearbejde i øvrigt:

Bh.klasse-3. klasse

Der læses hjemme dagligt. Det øvrige hjemmearbejde begrænses mest muligt, men der vil forekomme ”færdiggørelseslektier” med jævne mellemrum.

4.-6. kasse

Der læses hjemme dagligt. Færdiggørelseslektier vil forekomme med jævne mellemrum, men forsøges begrænset. 
Større opgaver, fremlæggelser m.m. kan kræve, at der bruges tid på dette hjemme. Eleverne forberedes på en gradvis større mængde hjemmearbejde frem mod 7. kl.

7.-9. klasse

Der læses hjemme dagligt. Løbende hjemmearbejde forekommer, men bør begrænses. Der må forventes, en vis mængde af større skriftlige opgaver i forskellige fag med et omfang, så de ikke kan nås på skolen. Dette gælder også læsning af romaner, fremlæggelser og lign. Det er vigtigt, at eleverne trænes til en fortsat uddannelse, hvor lektielæsning og selvstudie er en naturlig del.

Generelt

For at forældrene kan følge med i, hvad eleverne arbejder med i fagene, vil lærerne gennem de faglige årsplaner og ugeplaner løbende informere om, hvilke temaer og aktiviteter, der arbejdes med. Der tilstræbes en koordinering af hjemmearbejdet mellem lærerne, så der ikke opstår unødige ”pukler” af hjemmearbejde.
Der gives ikke større opgaver for i elevernes ferier.
Lektierne bør generelt kunne løses af børnene uden hjælp, men forældrene kan med fordel understøtte børnenes læring og forståelse ved at tale med dem om, hvad der sker/skal ske i undervisningen – og sætte fokus på det i hverdagen.

Vedtaget i skolebestyrelsen den 20.11.2019.

Formål

Princippet vedr. forældrebetaling skal fastsætte betingelser og rammer for den forældrebetaling, som kan ske ved fx erstatning af skolens materiel og de forældrefinansierende aktiviteter. 

Mål

 At sikre klarhed over hvornår der kan forventes at være aktiviteter eller omstændigheder, hvor hele eller dele af udgiften er forældrefinansieret. 
Generelt vedr. bortkomne og beskadigede materialer:  

  • Forældrene betaler bortkomne eller beskadigede materialer, som eleven har lånt af skolen.

Generelt vedr. skolearrangementer:

  • Ved skolefester eller andre arrangementer hvor elever og forældre inviteres, kan skolen opkræve deltagerbetaling til dækning af instruktører, musikere m.m.
  • Ved jule- og påskefrokoster i SFO’en supplerer børnene med madvarer hjemmefra.
  • I Juniorklubben betaler forældrene et tilskud til lidt dyrere aktiviteter ud af huset, f.eks. bowling og biografture.

Særligt vedr. forældrefinansiering ved ekskursioner  , lejrskoler og skolerejser: 
Skolens ansvar: 

  • Skolen finansierer altid for de ansattes deltagelse til ekskursion, lejrskole og skolerejse.  

Forældrenes ansvar: 

  • Forældrene indbetaler beløbet forud. 

Retningslinjer for lejrskole og skolerejser: 

  • 9. klasse tager på udlandstur. 
  • 7. klasse tager på skolerejse til Bornholm.  
  • 5. klasse tager på lejrskole til Naturskolen i Thorsminde. 
  • 4. klasse tager på lejrskole.  

Lejrskole er delvis finansieret af forældrene med 75 kr. pr. dag,  mens skolerejser og udlandstur er udgiften til eleven fuldt finansieret af forældrene. 

Vedtaget af Skolebestyrelsen: 23.10.2024

Formål

Af folkeskoleloven fremgår, at forældrene spiller en central rolle i forhold til elevernes skolegang. Forældrene skal samarbejde med skolen om elevens læring og udvikling, de skal medvirke til, at eleven bliver undervist, de skal informeres om elevens udbytte og samarbejde med skolen om at indfri folkeskolens formål.
Dette princip skal sætte rammen for et godt skole-hjem-samarbejde, hvor forældre, lærer, pædagoger og ledelse møder hinanden med respekt og i en konstruktiv dialog om elevens faglige såvel som sociale udvikling. 

Mål

  • Målet med princippet for samarbejdet mellem skole og hjem er:
  • Samarbejdet bygger på, at forældre, lærere og pædagoger møder hinanden med respekt, tillid, ligeværd og anerkendelse af hinandens forskellige roller og kompetencer. Alles viden og perspektiver anskues som en ressource i elevens opvækst.
  • Samskabelse styrkes af, at vi kommunikerer rettidigt og problemløsende på baggrund af fyldestgørende information.
  • Samarbejdet har karakter af konstruktiv medvirken fra alle parter og bygger på anerkendende og forpligtende aftaler mellem skole, elev og forældre.
  • Løsningen og håndteringen af dagligdagens udfordringer og problemstillinger sker i åben og direkte dialog mellem lærere/pædagoger, elev og forældre.
  • Skole og hjem samarbejder om elevens dannelsesproces og har fokus på demokratisk deltagelse og fællesskab.

Skolens ansvar:

  • At være anerkendende og åben i mødet med forældre og holde en god tone og konstruktiv tilgang til de problemstillinger, som måtte opstå.
  • At sikre gode rum for skole-hjem-samarbejde.
  • At oplyse hjemmet om elevens udbytte af undervisningen.
  • At forventningsafstemme graden af elevens egen mestring.
  • At orientere om og holde sig orienteret om væsentlige forhold, som er af betydning for eleven.
  • At give rum for svære samtaler.
  • At understøtte samarbejde med forældre og ressourcepersoner i forhold til alle børns behov.
  • At kommunikere vejledning, ansvar og råderum ud til klasseråd.
  • At planlægge og udføre forældremøder/arrangementer i samarbejde med klasseråd.
  • Ensartet kommunikation via digitale platforme og information om brugen heraf.
  • At der er synlighed omkring nye tiltag og nyt personale.
  • At sikre en god modtagelse af nye elever/forældre.
  • At henvise nye klasser/forældre og personale til princippets punkter og øvrige retningslinjer, mulighedsrum og forventninger.

Forældre/elevens ansvar: 

  • Er aktive samarbejdspartnere omkring elevens udvikling og trivsel.
  • Hjælper eleven til at mestre sit skoleliv, hvor ansvarsfordelingen mellem forældre og børn er forskelligt op gennem skolelivet.
  • Bakker op om et godt lærings- og undervisningsmiljø, hvor fællesskabet er en betydningsfuld ramme for børnenes udvikling og læring.
  • Deltager aktivt for at styrke fællesskabet i klassen. 
  • Forældre og klasseforældreråd er en aktiv medspiller i udviklingen og understøttelsen af klassens trivsel.
  • Respekterer fællesskabet og mangfoldighed samt taler positivt og respektfuldt om skolen, fag, aktiviteter, elever, forældre og skolens medarbejdere.
  • Støtter elevernes deltagelse i skolens arrangementer, møder, ”ud-af-huset-aktiviteter”, ture og lejrskoler m.v. 
  • Holder sig orienteret om information fra skolen. 
  • Informerer skolen om forhold, der har indflydelse på elevens skolegang, således det er muligt for skolens medarbejdere at forstå elevens adfærd og tanker og dermed kan støtte op om eleven bedst muligt.

Skolebestyrelsen finder det vigtigt, at der i fordelingen af skolens ressourcer til skole-hjemsamarbejde, tages højde for, om behovet er større i nogle klasser end andre.

Reference: 
Bekendtgørelse af lov om folkeskolen, LBK nr. 1396 af 05/10/2022 §44 stk. 2 nr. 4

Vedtaget af Skolebestyrelsen: 23.10.2024

Skolebestyrelsen finder det meget positivt, at eleverne flere gange i løbet af deres skoletid på Mejrup Skole oplever at undervisningen flyttes til lokaliteter uden for skolen.

  • Skolen arrangerer i 9. årgang en skolerejse til udlandet. Skolerejsen inkluderer flere overnatninger.
  • Skolen arrangerer en skolerejse for 7. årgang. Skolerejsen inkluderer flere overnatninger og bør være i en anden del af landet, f.eks. Bornholm. Skolerejsen gennemføres med mindre Skolebestyrelsen vurderer, at skolens ressourcer ikke er til det.
  • Skolen arrangerer en hyttetur el. lign. med én overnatning i 4. årg. Hytteturen bør afholdes i en overskuelig transportafstand fra Mejrup.
  • Skolen arrangerer en tur med én overnatning for 5. årg. til naturskolen i Thorsminde.
  • Skolen arrangerer endagsture eller ekskursioner til lokaliteter i det nære område. Disse ture omfatter ikke forældrebetaling.
  • For samtlige arrangementer gælder det, at de gennemføres, med mindre skolebestyrelsen vurderer, at skolens økonomi ikke tillader det.

Vedr. skolerejser og hytteture henvises til princip vedr. omfang af forældrebetaling

Vedtaget i skolebestyrelsen den 20.11.2019.

Formål

Elevens faglige og sociale udvikling og trivsel understøttes bedst af et tæt samarbejde mellem skole og hjem. 

Mål

Hjemmet er opdateret om elevens aktuelle faglige og sociale udvikling.
Hjemmet bakker op og understøtter elevens faglige og sociale udvikling.

Skolens ansvar:

  • At udarbejde elevplaner for at sikre fokus på den enkelte elevs faglige og sociale udvikling.
  • At informere forældrene efter behov om elevens faglige og sociale udvikling, herunder elevens resultater i bl.a. Nationale test.
  • At afholde mindst en skole-hjemsamtale årligt pr. elev. Der kan herudover afholdes yderligere samtaler ved behov.
  • At gå i dialog med forældrene om hvordan de hjemme bedst støtter elevens faglige og sociale trivsel.

Forældrenes ansvar:

  • At deltage i skole-hjemsamtaler.
  • At følge elevens faglige og sociale udvikling
  • At følge op på indgåede aftaler om hvordan elevens faglige og sociale udvikling bedst støttes.

Reference:
Bekendtgørelse af lov om folkeskolen, LBK nr. 1396 af 05/10/2022 §44 stk. 2 nr. 5

Vedtaget af Skolebestyrelsen: 23.10.2024

Formål

Formålet er at fastlægge de overordnede principper for, hvordan undervisningen på skolen organiseres, herunder elevernes undervisningstimetal på hvert klassetrin, skoledagens længde, rammer for hjemmearbejde, understøttende undervisning, holddannelse, udbud af valgfag, specialundervisning på skolen samt elevernes placering i klasserne. 

Mål

Elevernes undervisningstimetal

  • At lektionstallet overholder minimumstallet – og at det ikke overskrider dette væsentligt. 

Skoledagens længde

  • At skolegangen tilrettelægges således, at skoledagen på almindelige dage ligger indenfor følgende tidsrum:

0. – 3. årg.:  08.00 – 14.00
4. – 6. årg.:  08.00 – 14.00 (nogle dage til 15.00)
7. – 9. årg.:  08.00 – 15.00

  • Skoledagen består af faglige lektioner, understøttende undervisning og pauser. Pauser er en del af den understøttende undervisning.

Rammer for hjemmearbejde (lektier)

  • Skolebestyrelsen har et ønske om, at hjemmearbejde begrænses i det omfang, det er muligt. Men at kunne læse og løse de opgaver man får stillet i skolen er vigtigt for at kunne begå sig i samfundet og den fortsatte skolegang og uddannelse. Skolebestyrelsen ønsker derfor, at skoleopgaverne, herunder særligt læseindlæring og læseudvikling er et fælles anliggende mellem skole og hjem. 
  • Hjemmearbejde bør generelt kunne løses af eleverne uden hjælp. 

0. – 3. kl.
Der læses hjemme dagligt. 
Det øvrige hjemmearbejde begrænses mest muligt, men der vil forekomme ”færdiggørelseslektier” med jævne mellemrum

4. – 6. kl.
Der læses hjemme dagligt. 
Færdiggørelseslektier vil forekomme med jævne mellemrum, men forsøges begrænset. 
Større opgaver, fremlæggelser m.m. kan kræve, at der bruges tid på dette hjemme.
Eleverne forberedes på en gradvis større mængde hjemmearbejde frem mod 7. kl.

7. – 9. kl.
Der læses hjemme dagligt. 
Løbende hjemmearbejde forekommer, men bør begrænses.
Der må forventes en vis mængde af større skriftlige opgaver i forskellige fag med et omfang, så de ikke kan nås på skolen. Dette gælder også læsning af romaner, fremlæggelser og lign.
Det er vigtigt, at eleverne trænes til en fortsat uddannelse, hvor lektielæsning og selvstudie er en naturlig del.


Understøttende undervisning

Morgenbånd – at de første 15 min. hver morgen på almindelige skoledage bruges på understøttende undervisning. Dette kan f.eks. være: Læseudviklende aktiviteter (læsebånd) – samlinger med informationer, sang, oplæg, optræden o.l. – motion og bevægelse.

Holddannelse

At skolen tilstræber at oprette hold på tværs af klasser og klassetrin, når det kan fremme undervisningsdifferentiering, elevernes motivation og fællesskabet på skolen.
At skolen kan oprette hold af elever, som har særlige faglige kompetencer og for elever, som har særlige faglige vanskeligheder.

Udbud af valgfag

At de obligatoriske valgfag for 7. og 8. klassetrin organiseres således, at årgangene har valgfag hver for sig. 
At valgfagene afvikles i samarbejde med fx virksomheder, foreningsliv, musikskole, ungdomsskole m.fl. 

Supplerende undervisning – special/støtteundervisning

At elever med behov for støtte i videst muligt omfang indgår i klassens daglige undervisning. 

Elevernes placering i klasser

At der på klassetrin dannes klasser med en ligelig fordeling af eleverne i forhold til køn, bopæl i skoledistriktet og kendte udfordringer.
At placering i klasser i kan ske i samarbejde med forældre, elever og de institutioner, der afleverer børn til skolen. 

Den åbne skole (særskilt princip)

 

Skolen ansvar:

Undervisningens tilrettelæggelse påhviler skolens ledelse og lærer inden for de ovenfor fastsatte mål. 

Undervisningstimetal og skoledagens længde

  • Skolen sikrer, at lektionstallet overholder minimumstallet, og ikke overskrider dette væsentligt, samt at skoledagen længde, i videst muligt omfang, holdes inden for de fastsatte mål. 

Rammer for hjemmearbejde (lektier)

  • Skolen og dens lærere tilstræber at koordinere omfanget af hjemmearbejde, så der ikke opstår unødige ”pukler” af hjemmearbejder. 
  • Der gives i udgangspunktet ikke større opgaver for i elevernes ferier. 

Holddannelse

  • Skolen tilstræber, at eleverne inddrages i holddannelsen, og at grundlaget for holdplaceringen er tydeligt for den enkelte elev.
  • Skolen evaluerer holddannelserne løbende.

Udbud af valgfag

  • At valgfagene organiseres i tæt samarbejde med Borbjerg Skole og Skave Skole.
  • At skolen, særligt på 9. årgang, tilstræber, at udbuddet af valgfag er alsidigt og tilgodeser, at eleverne udfordres såvel fagligt som kreativt.
  • At skolen tilstræber at tage eleverne med på råd, når udbuddet af valgfag på 9. årgang bestemmes.

Supplerende undervisning – special/støtteundervisning

  • At i de situationer, hvor skolens ledelse træffer beslutning om supplerende undervisning, skal skolen tilstræbe at have den fornødne faglige og specialpædagogiske kompetence i personalegruppen til at supplerende og støttende undervisning kan gives til de elever, der stadig er tilknyttet en almindelig klasse.
  • At skolen tilstræber, at den samlede undervisningstid for elever, der får supplerende eller støttende undervisning, ikke overstiger det fastsatte loft for den højeste samlede undervisningstid. 
  • At skolen tilstræber at samarbejde med forældrene og eleven om tilrettelæggelsen af undervisningen.

Elevernes placering i klasser

  • Skolen har det endelige ansvar og beslutning for den enkelte elevs placering i en klasse, men tilstræber, at dette sker ud fra ovenstående mål.
  • Skolen orienterer skolebestyrelsen og forældrene så tidligt som muligt, hvis elevtallet eller pædagogiske eller faglige forhold nødvendiggør nye klassedannelser

Forældre/elevens ansvar: 

Rammer for hjemmearbejde

  • At forældrene er en aktiv medspiller i udviklingen af læseprocessen og således er med til at sikre, at der i videst mulig omfang sker daglig læsetræning under hele skoleforløbet. Dette gøres ved dels at læse med børnene, dels at animere og opmuntre børnene til at læse gennem hele skoleforløbet. 
  • Lektierne bør generelt kunne løses af børnene uden hjælp, men forældrene kan med fordel understøtte børnenes læring og forståelse ved at tale med dem om, hvad der sker/skal ske i undervisningen – og sætte fokus på det i hverdagen.
  • At forældrene går i dialog med relevante lærere, hvis barnet gentagne gange ikke kan løse hjemmearbejdet. 

Supplerende undervisning – special/støtteundervisning

  • At forældrene samarbejder med skolen om tilrettelæggelse af den supplerende undervisning, samt bedst muligt understøtter eleven. 

Reference:
Bekendtgørelse af lov om folkeskolen, LBK nr. 1396 af 05/10/2022 §44, stk. 2, nr. 1.  

Vedtaget af Skolebestyrelsen: 23.10.2024          


                                                                
   

Formål

Faglig og social udvikling kræver motorisk udfoldelse, og bevægelse er med til at sikre elevernes sundhed og trivsel. 

Mål 

At give eleverne mulighed for bevægelse og de bedste forudsætninger for optimal faglig og social læring.

Skolens ansvar:

  • At tilbyde alle elever minimum 45 minutters bevægelse i gennemsnit i løbet af hver skoledag. 
  • Der er altid et pædagogisk formål med bevægelse (fx bevægelsessekvenser i fagundervisning, understøttende undervisning, i samarbejde med det lokale foreningsliv).
  • Forældres ansvar:
  • At forholde sig positivt til bevægelse som en del af skoledagen.
  • At sørge for at eleven har passende beklædning i forhold til aktiviteter og årstid. 


Reference:
Bekendtgørelse af lov om folkeskolen, LBK nr. 1396 af 05/10/2022 §15

Vedtaget af Skolebestyrelsen: 23.10.2024   
 

Formål

Formålet er at sikre optimal læring og trivsel blandt eleverne, og tillige sikre et fagligt
udviklende og trivselsfremmende miljø for skolens pædagogiske personale.

Mål

  • Høj grad af faglig kompetence blandt personalet. Personalet bør organiseres i teams med mulighed for faglig og didaktisk sparring.
  • Overordnet set tilstræbes det, at den enkelte underviser har samme klasse i samme fag over en årrække, så man undgår unødige lærerskift. 
  • Skolen tilstræber, at medarbejderteams sammensættes mangfoldigt i forhold til
  • anciennitet, alder og køn.
  • Alle klasser skal så vidt muligt have undervisere af begge køn i så stor del af skoleforløbet som muligt. 
  • Skolen bør lægge vægt på, at der er få gennemgående lærere og pædagoger tilknyttet den enkelte klasse.
  • Skolen tilstræber at være en attraktiv arbejdsplads.
  • Skolen tilstræber at tilbyde gode/ordentlige fysiske rammer til forberedelse.
  • Den enkelte medarbejder bør sikres den nødvendige tid til forberedelse af en kvalificeret undervisning.
  • I indskolingen tilstræbes en fagfordeling ud fra et ”få-lærer princip”. Det betyder, at den enkelte underviser optimalt set skal dække flere fag.
  • På mellemtrinnet og i overbygningen tilstræbes en fagfordeling ud fra et ”fag-lærer princip”. Det betyder at den enkelte underviser skal være bedst mulig inden for sit eget fag.
  • Det tilstræbes desuden, at fagfordelingen giver mulighed for at lave gode overgange fra afdeling til afdeling f.eks. ved at overlappe undervisere mellem afdelingerne.
  • Den enkelte lærer bør kun være klasselærer i en klasse ad gangen.
  • Som udgangspunkt tilstræbes der et klasselærerskifte efter 3. klasse og efter 7. klasse. 

Skolens ansvar:

  • At fagopdelt undervisning primært varetages af lærere med linjefag, eller tilsvarende kompetencer i de fag de underviser i.
  • At den ikke fagopdelte undervisning (faglig og understøttende undervisning) varetages af lærere og pædagoger som er fagligt kvalificerede til opgaven.
  • At i fordeling af arbejdsopgaver, lægger skolen vægt på at matche medarbejdernes erfaring og kompetence med klassens sammensætning.
  • At skolen aldrig bør ligge under undervisningsministeriets vejledende timefordelingsplan eller under kommunens forslag til timefordeling.
  • Klasselærerne til kommende 1. klasse bør findes allerede i januar, så der skabes mulighed for at følge klassen i foråret.

Forældre/elevens ansvar:

  • At tale positivt om personalet og dermed understøtte det positive undervisningsmiljø.
  • At tage kontakt til skolens ledelse ved tvivlsspørgsmål.

Reference:
Bekendtgørelse af lov om folkeskolen, LBK nr. 1396 af 05/10/2022 §44 stk. 6.

 

Vedtaget af Skolebestyrelsen: 23.10.2024

Formål

Princippet har til formål at sætte rammen for arbejdet med bredere børnefællesskaber og er en kontinuerlig proces, som skal medvirke til, at alle børn skal opleve sig som værdifulde, anerkendte og aktive deltagere i skolens faglige og sociale fællesskab. 

Mål 

Målet er at skabe bæredygtige fællesskaber for alle børn, samt sikre deltagelsesmuligheder for flest mulige børn lokalt på Mejrup Skole. 
Skolen ansvar: 
Skolen arbejder med gensidige forventninger til det faglige og sociale fællesskab på skolen gennem PALS, hvorder er fokus på proaktiv guidning af eleverne i forskellige situationer, og hvor der hele tiden arbejder foregribende og forebyggende. 

Skolen har desuden en række interne ressourcepersoner på skolen, som kan støtte eleverne og lærerne i den daglige praksis, når der er behov for det. De omfatter bl.a.: 

  • AKT-vejledere arbejder med børn, der mistrives i en eller anden grad, børn der har adfærdsmæssige udfordringer og børn med højt fravær. 
  • Læsevejledere hjælper kollegerne med at planlægge og strukturere læseindsatsen i klassen, og hjælpe elever med læsevanskeligheder herunder dysleksi. 
  • Matematikvejledere hjælper kollegerne med at planlægge og strukturere undervisningen i matematik, samt hjælper elever med særlige udfordringer i faget herunder elever med dyskalkuli. 
  • Trin2 omfatter den faglige støtteundervisning til elever enten ude i klasser eller på små korte og intense indsatser i hold.
  • Skolebibliotekarer hjælper eleverne med at udvælge passende litteratur til egen læsning eller til opgaver i skolearbejdet. 

Skolens særlige indsatser iværksættes efter en konkret vurdering af skolen og altid i tæt dialog med elevens forældre.

Elevens ansvar

  • At man tale positivt til og om andre og er deltagende i et fagligt og socialt samvær med andre elever uanset køn, alder og evt. udfordringer.
  • At man møder i skole hver dag og indgår i relevant relevant samarbejde elever og personale

Det er en grundlæggende forudsætning for skolens arbejde, at eleverne møder op i skolen. Hvis en elev er fraværende, skal der altid gives besked til skolen samme dag. Hvis skolen konstaterer fravær hos en elev uden besked fra forældrene, noteres eleven som udgangspunkt som ulovligt fraværende, og der gives altid besked til forældrene. Ved længerevarende fravær eller bekymrende fravær indgår skolen i en tæt dialog med hjemmet med henblik på hurtigst muligt at få eleven i skole igen. I dialogen drøftes blandt andet grunden til fraværet, hvordan fraværet kan mindskes, og om der skal iværksættes særlige tiltag for at få eleven i skole igen.  

Forældrenes ansvar: 

  • At understøtte elevernes engagement i de bredere fællesskaber. Dette gøres gennem positiv italesættelse af forskellige børns forskellige behov. 
  • At arbejde for bredere børnefællesskaber via initiativer, der samler eleverne i klassen på tværs af sociale grupper.
  • At bakke op om skolens initiativer for at sikre bredere fællesskaber og deltagelsesmuligheder for flest mulige børn på Mejrup Skole.
  • At hjælpe eleverne til at møde i skole i det omfang som måtte være nødvendigt. 

Reference
Dette princip tager afsæt i Børne og Familieudvalgets initiativ om Bredere Børnefællesskaber.  

 

Vedtaget af Skolebestyrelsen: 23.10.2024

Formål

Den åbne skole er en del af skolens samarbejde med det omgivende samfund
"Skolerne indgår i samarbejder, herunder i form af partnerskaber, med lokalsamfundets kultur-, folkeoplysnings-, idræts- og foreningsliv og kunst- og kulturskoler, med lokale fritids- og klubtilbud og med de kommunale eller kommunalt støttede musikskoler og ungdomsskoler, der kan bidrage til opfyldelsen af folkeskolens formål og mål for folkeskolens fag og obligatoriske emner.”

Mål 

  • Skal bidrager til at opfylde Fælles Mål og lave en kobling mellem teori og praksis.
  • Skal så vidt muligt tage hensyn til elevens interesser og motivation.
  • Skal så vidt muligt bidrage til at udvikle skolens daglige undervisning i relevante fag.
  • Bør medvirke til at forbedre elevernes mulighed for at dyrke aktiviteter både på bredde- og eliteniveau uanset om det er idræt eller musik, dans el. lign. 
  • Bør medvirke til at give eleverne lyst til deltagelse i det lokale idræts- og foreningsliv.
  • Bør medvirke til at give eleverne mulighed for alternative uddannelsestilbud, når det er til gavn for elevens læring og motivation.

Eksempler på den åbne skole kan på Mejrup Skole være:

  • Samarbejde med Holstebro Musikskole om violinundervisning på 3. årgang.
  • Samarbejde med Holstebro Ungdomsskole om valgfag.
  • Samarbejde med Holstebro Ungdomsskole om teambuilding på forskellige årgange.
  • Samarbejde med forskellige gymnastik og idrætsforeninger i Mejrup.
  • Virksomhedsbesøg hos lokale virksomheder.
  • Ture til naturskolen i Thorsminde
  • O.m.a.

Listen er på ingen måde udtømmende og kan ændres.
Der er mulighed for inspiration på www.aabenskoleholstebro.dk

Vedtaget i skolebestyrelsen 16-06-2021

Formål

Formålet er, at Mejrup Skole indgår i samarbejder og partnerskaber med virksomheder, institutioner for erhvervsrettet uddannelse samt med lokalsamfundets forskellige tilbud om kultur, folkeoplysning, idræts- og foreningsliv og med de kommunale eller kommunal støttede musikskoler. 

Mål

  • Bidrage til at lave en kobling mellem teori og praksis.
  • Bidrage til at udvikle og understøtte undervisningen i relevante fag. 
  • Medvirke til at forbedre elevernes mulighed for at dyrke aktiviteter både på bredde- og eliteniveau, uanset om det er idræt eller musik, dans eller lignende.
  • Medvirke til at gøre eleverne bekendt med mulighederne for et aktivt fritidsliv. 
  • Medvirke til at gøre eleverne bekendt med mulighederne for at deltage i aktiviteter og samværsformer, der fremmer den enkeltes alsidige udvikling, selvstændighed og evne til at indgå i forpligtende relationer og fællesskaber skal medvirke til at give eleverne lyst til deltagelse i det lokale idræts- og foreningsliv.
  • Medvirke til at give eleverne mulighed for alternative uddannelsestilbud, der er til gavn for elevens læring og motivation.

Skolen ansvar:

  • At samarbejder og partnerskaber med virksomheder, institutioner for erhvervsrettet uddannelse samt med lokalsamfundets forskellige tilbud om kultur, folkeoplysning, idræt- og foreningsliv sker for at supplere og støtte undervisning i skolens fag og obligatoriske emner, og inden for de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål og rammer for skolens samarbejder. 

Forældre/elevens ansvar: 

  • At forældrene ser eventuelle samarbejder som en mulighed for at afprøve og udforske andre muligheder i løbet af skolegangen og bakker positivt op om det.  

Reference:(Hører under princippet om undervisningens organisering.) Folkeskolelovens § 44, stk. 2, nr. 1, jf. § 3, stk. 4, 1. pkt. 


Vedtaget af Skolebestyrelsen: 23.10.2024