Om os

Mejrup Skole er en tresporet folkeskole med 0. til 9. årgang og cirka 730 elever samt SFO.

Antimobbestrategi

En antimobbestrategi handler først og fremmest om at forebygge mobning – at tilrettelægge en hverdag for alle børn, så mobning slet ikke forekommer.

Antimobbestrategi

Værdier

På Mejrup Skole tager vi udgangspunkt i PALS (Positiv adfærd i Læring og Samspil)

 

Principper

Principperne er udarbejdet af skolens bestyrelse.

Vores principper

Ringetider

Her kan du se, hvornår der ringes ud og ind til skolens lektioner og frikvarterer i løbet af dagen.

Vores ringetider

Ordensregler

Ordensregler

Skoleudviklingssamtaler

Vores seneste skoleudviklingssamtale fandt sted den 10. marts 2025, og arbejdet med vores fokuspunkter sker i skoleåret 2025/2026.

Vores fokuspunkter

Undervisningsmiljøvurderingen

Beskriver, hvordan elevernes undervisningsmiljø er på vores skole, og hvordan vi vil arbejde med at forbedre undervisningsmiljøet. 

Vores vurdering

 

Skole-hjem-samarbejde

Klasseforældremøder, skole-hjem-samtaler og adresseændringer.

Om skole-hjem-samarbejdet

Buskøreplaner

Se planer for buskørsel på Aula

PALS

Tryk

Skolemælk EU banner

Formål

Af folkeskoleloven fremgår, at forældrene spiller en central rolle i forhold til elevernes skolegang. Forældrene skal samarbejde med skolen om elevens læring og udvikling, de skal medvirke til, at eleven bliver undervist, de skal informeres om elevens udbytte og samarbejde med skolen om at indfri folkeskolens formål.
Dette princip skal sætte rammen for et godt skole-hjem-samarbejde, hvor forældre, lærer, pædagoger og ledelse møder hinanden med respekt og i en konstruktiv dialog om elevens faglige såvel som sociale udvikling. 

Mål

  • Målet med princippet for samarbejdet mellem skole og hjem er:
  • Samarbejdet bygger på, at forældre, lærere og pædagoger møder hinanden med respekt, tillid, ligeværd og anerkendelse af hinandens forskellige roller og kompetencer. Alles viden og perspektiver anskues som en ressource i elevens opvækst.
  • Samskabelse styrkes af, at vi kommunikerer rettidigt og problemløsende på baggrund af fyldestgørende information.
  • Samarbejdet har karakter af konstruktiv medvirken fra alle parter og bygger på anerkendende og forpligtende aftaler mellem skole, elev og forældre.
  • Løsningen og håndteringen af dagligdagens udfordringer og problemstillinger sker i åben og direkte dialog mellem lærere/pædagoger, elev og forældre.
  • Skole og hjem samarbejder om elevens dannelsesproces og har fokus på demokratisk deltagelse og fællesskab.

Skolens ansvar:

  • At være anerkendende og åben i mødet med forældre og holde en god tone og konstruktiv tilgang til de problemstillinger, som måtte opstå.
  • At sikre gode rum for skole-hjem-samarbejde.
  • At oplyse hjemmet om elevens udbytte af undervisningen.
  • At forventningsafstemme graden af elevens egen mestring.
  • At orientere om og holde sig orienteret om væsentlige forhold, som er af betydning for eleven.
  • At give rum for svære samtaler.
  • At understøtte samarbejde med forældre og ressourcepersoner i forhold til alle børns behov.
  • At kommunikere vejledning, ansvar og råderum ud til klasseråd.
  • At planlægge og udføre forældremøder/arrangementer i samarbejde med klasseråd.
  • Ensartet kommunikation via digitale platforme og information om brugen heraf.
  • At der er synlighed omkring nye tiltag og nyt personale.
  • At sikre en god modtagelse af nye elever/forældre.
  • At henvise nye klasser/forældre og personale til princippets punkter og øvrige retningslinjer, mulighedsrum og forventninger.

Forældre/elevens ansvar: 

  • Er aktive samarbejdspartnere omkring elevens udvikling og trivsel.
  • Hjælper eleven til at mestre sit skoleliv, hvor ansvarsfordelingen mellem forældre og børn er forskelligt op gennem skolelivet.
  • Bakker op om et godt lærings- og undervisningsmiljø, hvor fællesskabet er en betydningsfuld ramme for børnenes udvikling og læring.
  • Deltager aktivt for at styrke fællesskabet i klassen. 
  • Forældre og klasseforældreråd er en aktiv medspiller i udviklingen og understøttelsen af klassens trivsel.
  • Respekterer fællesskabet og mangfoldighed samt taler positivt og respektfuldt om skolen, fag, aktiviteter, elever, forældre og skolens medarbejdere.
  • Støtter elevernes deltagelse i skolens arrangementer, møder, ”ud-af-huset-aktiviteter”, ture og lejrskoler m.v. 
  • Holder sig orienteret om information fra skolen. 
  • Informerer skolen om forhold, der har indflydelse på elevens skolegang, således det er muligt for skolens medarbejdere at forstå elevens adfærd og tanker og dermed kan støtte op om eleven bedst muligt.

Skolebestyrelsen finder det vigtigt, at der i fordelingen af skolens ressourcer til skole-hjemsamarbejde, tages højde for, om behovet er større i nogle klasser end andre.

Reference: 
Bekendtgørelse af lov om folkeskolen, LBK nr. 1396 af 05/10/2022 §44 stk. 2 nr. 4

Vedtaget af Skolebestyrelsen: 23.10.2024

Formål

Af folkeskoleloven fremgår, at forældrene spiller en central rolle i forhold til elevernes skolegang. Forældrene skal samarbejde med skolen om elevens læring og udvikling, de skal medvirke til, at eleven bliver undervist, de skal informeres om elevens udbytte og samarbejde med skolen om at indfri folkeskolens formål.
Dette princip skal sætte rammen for et godt skole-hjem-samarbejde, hvor forældre, lærer, pædagoger og ledelse møder hinanden med respekt og i en konstruktiv dialog om elevens faglige såvel som sociale udvikling. 

Mål

  • Målet med princippet for samarbejdet mellem skole og hjem er:
  • Samarbejdet bygger på, at forældre, lærere og pædagoger møder hinanden med respekt, tillid, ligeværd og anerkendelse af hinandens forskellige roller og kompetencer. Alles viden og perspektiver anskues som en ressource i elevens opvækst.
  • Samskabelse styrkes af, at vi kommunikerer rettidigt og problemløsende på baggrund af fyldestgørende information.
  • Samarbejdet har karakter af konstruktiv medvirken fra alle parter og bygger på anerkendende og forpligtende aftaler mellem skole, elev og forældre.
  • Løsningen og håndteringen af dagligdagens udfordringer og problemstillinger sker i åben og direkte dialog mellem lærere/pædagoger, elev og forældre.
  • Skole og hjem samarbejder om elevens dannelsesproces og har fokus på demokratisk deltagelse og fællesskab.

Skolens ansvar:

  • At være anerkendende og åben i mødet med forældre og holde en god tone og konstruktiv tilgang til de problemstillinger, som måtte opstå.
  • At sikre gode rum for skole-hjem-samarbejde.
  • At oplyse hjemmet om elevens udbytte af undervisningen.
  • At forventningsafstemme graden af elevens egen mestring.
  • At orientere om og holde sig orienteret om væsentlige forhold, som er af betydning for eleven.
  • At give rum for svære samtaler.
  • At understøtte samarbejde med forældre og ressourcepersoner i forhold til alle børns behov.
  • At kommunikere vejledning, ansvar og råderum ud til klasseråd.
  • At planlægge og udføre forældremøder/arrangementer i samarbejde med klasseråd.
  • Ensartet kommunikation via digitale platforme og information om brugen heraf.
  • At der er synlighed omkring nye tiltag og nyt personale.
  • At sikre en god modtagelse af nye elever/forældre.
  • At henvise nye klasser/forældre og personale til princippets punkter og øvrige retningslinjer, mulighedsrum og forventninger.

Forældre/elevens ansvar: 

  • Er aktive samarbejdspartnere omkring elevens udvikling og trivsel.
  • Hjælper eleven til at mestre sit skoleliv, hvor ansvarsfordelingen mellem forældre og børn er forskelligt op gennem skolelivet.
  • Bakker op om et godt lærings- og undervisningsmiljø, hvor fællesskabet er en betydningsfuld ramme for børnenes udvikling og læring.
  • Deltager aktivt for at styrke fællesskabet i klassen. 
  • Forældre og klasseforældreråd er en aktiv medspiller i udviklingen og understøttelsen af klassens trivsel.
  • Respekterer fællesskabet og mangfoldighed samt taler positivt og respektfuldt om skolen, fag, aktiviteter, elever, forældre og skolens medarbejdere.
  • Støtter elevernes deltagelse i skolens arrangementer, møder, ”ud-af-huset-aktiviteter”, ture og lejrskoler m.v. 
  • Holder sig orienteret om information fra skolen. 
  • Informerer skolen om forhold, der har indflydelse på elevens skolegang, således det er muligt for skolens medarbejdere at forstå elevens adfærd og tanker og dermed kan støtte op om eleven bedst muligt.

Skolebestyrelsen finder det vigtigt, at der i fordelingen af skolens ressourcer til skole-hjemsamarbejde, tages højde for, om behovet er større i nogle klasser end andre.

Reference: 
Bekendtgørelse af lov om folkeskolen, LBK nr. 1396 af 05/10/2022 §44 stk. 2 nr. 4

Vedtaget af Skolebestyrelsen: 23.10.2024